De laatste dagen en naar huis - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Saskia Blonk - WaarBenJij.nu De laatste dagen en naar huis - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Saskia Blonk - WaarBenJij.nu

De laatste dagen en naar huis

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

19 Juni 2016 | Verenigde Staten, Orlando

Maandag 13 juni
De laatste dag in Orlando gaan we 's ochtends midgetgolfen bij Fantasia op het Disneyterrein. Het is broeierig warm dus we zweten ons kapot. Tijd coor een koelere activiteit dus we gaan hierna naar de overdekte Florida Mall, een groot winkelcentrum waar we onder meer de M&M-store en de Hot Topic (een absolute MUST voor Rianna) bezoeken. We sluiten af met een diner bij Ponderosa, een adres dat we nog kennen van eerdere bezoeken aan Orlando.

Dinsdag 14 juni
We proppen de laatste spullen in de koffers en rugtassen (nog een hele uitdaging) en vertrekken naar het vliegveld. We zijn er 1,5 uur voor vertrek maar dat blijkt niet slim; ook voor binnenlandse vluchten zijn de veiligheidsprocedures enorm en er staat een mega-rij te wachten om de koffers in te checken. En in het "minder-rolstoel-vriendelijke" Orlando is er geen aparte rij dus het enige dat we kunnen doen is werknemers aanspreken om hulp. Zo'n beetje de 10e is bereid te kijken of hij ons kan helpen en hij weet de koffers bij de "VIP's" snel in te checken zodat we verder kunnen naar de douane. Daar is wel een rolstoel-rij maar het halve bejaardenhuis staat voor ons dus we zien de tijd wegtikken... Als we bij de gate aankomen zijn we precies 3 minuten te laat; het vliegtuig staat er nog maar we mogen niet meer mee. Gelukkig worden we wel kosteloos omgeboekt naar de volgende vlucht maar die vertrekt pas 7 uur later...
Kortom; we hebben een hang-dag op het vliegveld, komen veel later dan gepland in Philadelphia aan waar we maar een pizza laten bezorgen want het restaurant van het suites-hotel is al dicht. Balen.

Woensdag 15 juni
Na een lekker ontbijt in het hotel gaan we per taxi naar de universiteitswijk, waar ook Dr. Kaplan zijn praktijk heeft. Het is fijn hem weer te zien en we hebben ruim de tijd om bij de praten. Hierna bezoeken we het laboratorium wat op 15 minuten loopafstand ligt, gelukkig kunnen de koffers bij de assistente van Dr. Kaplan blijven.
We lunchen en krijgen daarna een rondleiding door het laboratorium waar we ook ons kraanvogel-wandtapijt weer zien op het kantoor van Eileen Shore. Hierna wandelen we terug om de koffers op te halen.
Het blijkt nog een hele klus om een taxi te krijgen om naar het station te gaan. We bestellen een grote taxi, een "Van" maar er komt een gewone taxi voorrijden. Daar passen we niet in met rolstoel en bagage erbij. Hij informeert bij de centrale maar er is geen "Van" beschikbaar dus hij raadt ons aan een andere centrale te bellen. Dat doen we maar na weer enige tijd wachten komt er weer een gewone taxi. Die gaat dus ook weer weg maar als we wederom bellen blijkt ook hier gaan "Van" beschikbaar. De enige optie die we hebben om op het station te komen is twee losse taxi's, ik neem met de kinderen de eerste en Erling wacht op de tweede met de rolstoel en bagage. Gelukkig hadden we ruim de tijd genomen dus we zijn nog op tijd voor de trein naar New Jersey.
Na een reis met Amtrak van ongeveer een uur worden we ontvangen door Amanda, ook een F.O.P.-moeder die we eerder in zowel Canada als Amerika ontmoet hebben. Ze heeft ons uitgenodigd deze laatste dagen, en samen met haar gaan we ook New York bezoeken.

Donderdag 16 juni
Amanda heeft een prachtig huis, waar we heerlijk genieten van een rustige ochtend. Hierna gaan me met de auto New York in. We bezoeken Time Square, rijden langs de Freedom Tower (waar het World Trade Center was) en zien het Vrijheidsbeeld. Dan hebben we wel genoeg van alle drukte en gaan terug naar Amanda's huis waar we eten. We sluiten de avond af in de bioscoop, want het is de openingsavond van 'Finding Dory' van Disney/Pixar dus die willen we wel graag zien!

Vrijdag 17 juni
Na een rustige ochtend bij Amanda, waar we nog een lekkere duik nemen in het zwembad, bezoeken we haar zoon Ian in zijn appartement waar we nog de nodige tips opdoen voor aanpassingen en hulpmiddelen. Op het dak van het appartementengebouw is een prachtig terras met uitzicht op New York.
Dan is het tijd om naar het vliegveld te vertrekken. We nemen dit keer maar ruim de tijd, maar uiteraard gaat alles dit keer prima en zijn we twee uur van tevoren bij de gate (...)

Vrijdag 17 - Zaterdag 18 juni
De reis terug gaat voorspoedig, geen problemen met de bagage, op Londen staat Yorick's rolstoel gewoon voor ons klaar, dus alles zoals het hoort. Alleen slapen onderweg lukt niet, dus in de taxi op weg naar huis beginnen we een voor een te knikkebollen. Maar dat kan gelukkig in een taxi ;-)
En dan zijn we weer thuis. Blij maar ook een beetje sip omdat dit grote avontuur afgelopen is. Beginnen met sparen maar weer dus!